Přeskočit na obsah

Z reality do nevědomí a zpět? Vydejte se za ztracenou láskou. Více prozradí recenze hry Poslední sen.

Adama od smrti jeho ženy Adély neustále pronásledovaly děsivé sny, které se mu usilovně snažily něco říct. Všechno to bylo tak živé, až se hranice mezi skutečností a iluzí dokonale setřela, a spolu s tím přišla příležitost konečně zjistit poselství těchto nočních můr.

Je skoro k nevíře, na jaké detaily si lze u hledaček díky jejich častějšímu hraní podvědomě zvyknout, takže když narazíte na titul, který jako kdyby si do těchto zaběhlostí schválně rýpnul, máte o nevšední zážitek postaráno. Čím hlouběji se budete do Posledního snu nořit, tím více vám bude docházet, jak moc se od jiných hledaček odlišuje, obzvláště od těch s romantickým podtextem.

Prvních rozdílů si budete všímat už při volbě jednoho ze 4 bezejmenných režimů obtížnosti. Obyčejně zde vídáte věci jako zobrazení možných akcí na mapě, ale tentokrát tu na vás čeká jiný prvek, a to automatické zavírání hotových míst. Pokud se pustíte do hraní v režimu, který má tuto funkci vypnutou, postup se vám doopravdy značně stíží, vlastně mnohem více než s nějakými vypnutými značkami na mapě. Ta ostatně ani ve hře není, stejně tak strategická příručka. V tom, na co byste se měli soustředit dál, vás tak bude vést pouze tip a kouzelné tlačítko Úkoly.

Velice živé, ale nesystematicky rozvržené prostředí

Adam se během výpravy za smyslem svých snů nachodí věru pořádně. Proleze totiž více než 30 lokacemi, jež se někdy mohou zdát nelogicky propojené. Na vracení se tam a zase zpátky i několikrát za sebou se ale časem dá zvyknout.

Než jejich propojení se spíše podařilo jejich zpracování. Vývojáři se nebáli vytvořit opravdu živé herní prostředí s velkým množství animací a bohatou škálou doprovodných zvuků. To vše jenom pro co nejvěrnější dojem, bez žádného dopadu na hratelnost. Podobně se ale ani neostýchali využívat úplně celý prostor lokací – čekejte, že mnohdy to důležitější najdete až u samotného okraje obrazovky, odbočky na jiné oblasti nevyjímaje. S prozkoumáváním jenom prostředku se daleko nedostanete.

Doopravdy hrané scény

Cut-scény bývají v hledačkách obvykle něco, co prostě zhlédnete, abyste neztratili nit v příběhu, ale hlubší pozornost tomu nevěnujete. Proč taky.

Tady se ale budete na každou ze 13 cut-scén přímo těšit a možná díky tomu tentokrát dokoukáte i závěrečné titulky. Protože úroveň jejich zpracování? Naprosto perfektní. Lví podíl na tom má fakt, že všechny byly reálně točené, tudíž skuteční herci ve skutečném prostředí. Celý příběh to hráči rázem přiblíží, umožní mu ho více procítit. Český dabing a vhodná délka spolu s atmosférou na romantickém a tajuplném pomezí to pak úspěšně završují. Škoda, že takový nápad není k vidění zrealizovaný častěji, pravděpodobně kvůli vyšším nákladům.

Jeden zvrat, zato pořádný

Příběh celou dobu jede po jedné rovné lince. Tedy takřka celou dobu. Tenhle záměrně vyvolaný stereotyp je totiž přípravou na velké finále – na pár vteřin, během nichž to najednou všechno do sebe zapadne a veškeré otazníky se změní v údiv, překvapení či šok. Díky tomu, že děj využil nabídnutého zázemí v podobě živých cut-scén, zanechává konec Adamova příběhu silný dojem, téměř jako film.

V kontrastu s tak jedinečným podáním příběhu ale o to více bolí jiná věc – krátkost hry samotné. Za čas, kdy u jiné hledačky sfouknete sotva hlavní příběh, tady to dáte i s bonusovou kapitolou. Sice u ní nějakou tu hodinku strávíte, ale bude to spíše kvůli dlouhému řešení hledaček a miniher.

Záživné minihry a propracované hledačky

Arkanoid na pásovém dopravníku nebo vybarvování na pouťové střelnici? Nejklasičtější minihry jsou zde přineseny originálním způsobem, takže i to, co důvěrně znáte, se v této hře zdá být něčím novým a neokoukaným.

A hledací pasáže také v ničem netratí. Důsledně procvičí nejen vaši pozornost, ale také logické uvažování a paměť. Jsou zkrátka komplikovanější. Na začátku vždy hledáte menší dílky, z nichž se vám následně složí předmět a ten použijete k získání dalšího předmětu nebo komponenty. Hledáním v této hře fakt jen tak, hrc frc neprosvištíte, ale vyžádá si to notnou dávku soustředění se.

Bonusová kapitola: Zmatená pointa s motivem lásky

Bonusová kapitola dále rozvíjí důsledky hlavního příběhu a spolu s tím romantický motiv, jen k tomu celému přistupuje poněkud zmateně, pointa příběhu není úplně zřejmá. Což je zároveň jediné mínus bonusovky. Ve všem ostatním si drží kvalitu hlavní hry… i její záhadnost.

Obaly hry
Obal hry

Stránka hry je zde.