Přeskočit na obsah

Hledačka, nebo stavitelka? Osada nabízí kombinaci žánrů!

Jak do hledačky dostat také něco jiného než pátrání po pečlivě zamaskovaných předmětech a řešení logických mini-her? Přesně na to se může hráč podívat ve hře Osada, v níž je hlavním cílem postavit z holého placu antickou metropoli a vztyčit jeden z divů světa – Kolos.

image 53

Začínáte na rozlehlé planině, s pár lidičkami shromážděnými okolo nevelkého táboráku. Jejich, ani vaše ambice v tu dobu nejsou zrovna velké. Budete spokojeni, když se dožijete příštího dne. Vydáváte se proto do nedalekých lesů schrastit tam trochu mlází, aby oheň přes noc nevyhasl a váš lid neumrzl. Máte ale štěstí. Usadili jste se na místě, jež by padlo do oka i tenkrát Praotci Čechovi, na kterého si tak trochu v této hře zahrajete.

Nedlouho po této úvodní scéně hledání se odemknou další kouty herního světa. Kousek od tábora objevíte hory bohaté na nerosty i drahé kovy a malebné jezero nebo se vypravíte na moře chytat hromady ryb. Každé místo obsahuje alespoň 5 různých scenérií, takže pokud si párkrát za sebou vyrazíte do lesa, nedočkáte se trapně stejného prostředí, ale hledáte pokaždé v jiném. Dohromady si prohlédnete lehce přes třicet obrázků krásné a lidmi téměř nedotčené přírody.

Desítky druhů surovin a způsobů jejich zpracování

Zpočátku se sice spokojíte s pár nalezenými větvičkami, ale časem i to přestane stačit. Všechny aktivity mají svůj určený počet herních dní, než je poddaní provedou. Jakmile vstoupíte do nějaké hledací lokace, čas se o den posune. To znamená, že se z vašich zásob odečte nějaké to dříví a jídlo. Jenže malých větviček, které byste mohli přihazovat do ohně, není v lese nekonečno. A tady ta pořádná hra teprve začíná. Najednou zjistíte, že potřebujete sekery na porážení stromů a ty vyrobíte jedině ze železné rudy, v kovárně, jíž z něčeho musíte postavit.

U kovárny se železnou rudou to však neskončí. Než se nadějete, rozvinete svou polis tak, že bude zpracovávat desítky dalších typů materiálu, který je podle hodnoty rozdělen do šesti kategorií. Jinak by se v tom totiž ani nešlo vyznat. Každý typ suroviny zpracováváte v jiné budově, jejichž počet se nakonec vyšplhá až na číslo 34. Ne všechny sice umožňují spustit hledací úroveň, i bez ale toho napočítáte závratných 70 hledaček. S rozmanitostí se tu tedy opravdu nešetřilo.

Šest vývojových etap

Osadu stavíte od píky, s holýma rukama. Všechen materiál se teprve musíte naučit opracovávat a také si k tomu vyrobit patřičné nástroje. Hra je v tomto ohledu robustní. Přesto není problém se v ní zorientovat a zahrát si ji s celou rodinou, klidně s dětmi. Vše totiž přichází postupně, v šesti vývojových etapách. Ty jsou složeny z téměř 90 různých technologií, jež hráč musí povinně vyzkoumat předtím, než přejde do další éry. Hra navíc obsahuje výuku, jež hráče s jednotlivými herními prvky důsledně seznámí.

Strategie a priority

Jelikož každá hledací lokace obsahuje v jeden okamžik nanejvýše 4 typy surovin (které se navíc střídají), je zapotřebí zvažovat své kroky dopředu. Každé spuštění hledačky vás připraví o část dříví a zásob jídla, případně dalších zdrojů, takže musíte najít rovnováhu. Hra tímto způsobem nepřímo diktuje, na jaká místa se vydáte hledat. Na jednu stranu to zní jako nepříjemné omezení, nicméně na stranu druhou se v tomto neodlišuje od jiných her.

Na jeden zátah je dále možné najít jen omezený počet položek materiálu. Zatímco horní lišta ukazuje, že se na lokaci nachází kupříkladu bobule, rákosí a dříví, hráč si sám musí vybrat, co z toho potřebuje nejvíce a co se tedy bude snažit hledat. V této hře se tak často stane, že najdete nějaký objekt, ale nebudete ho chtít sebrat. Místo něj se raději pustíte do hledání jiného, potřebnějšího. Nic jiného vám kvůli omezené kapacitě košíku na sběr ani nezbude.

Hodně hledání i mini-her

Díky hledačkám, které lze hrát prakticky do úmoru (nebo dokud nesplníte všechny úkoly & éry), je Osada silně zaměřená právě na hledání. To tak může po čase omrzet. Hra je také velice náchylná k tomu se do ní „zažrat“ a během několika hodin se jí tak zároveň přejíst. Pokud se ale uhlídáte, abyste u ní nestrávili spoustu hodin vkuse, a budete se plynule posouvat v příběhu, zapadnutí do stereotypu nehrozí. Hledání totiž doplňují nesčetné mini-hry, v nichž řešíte problémy obyčejných poddaných nebo zařizujete nezbytné věci pro stavbu nové budovy.

Principově jsou velice podobné těm, na které lze narazit ve standardních hledacích hrách, ale někdy bývají nápaditější a promyšlenější, přesto pořád snadno řešitelné. Mírná většina z nich jsou skládačky, kdy je cílem zapasovat části mostu, trubek aj. prvků tak, aby nikde nic nepřečnívalo. Tyto mini-hry obvykle mají hned několik úrovní, v nichž celý proces opakujete (za stále těžších podmínek). Nechybí ale ani upravené rozmotávání uzlů nebo vyvažování misek vah.

Originální koncept

Čím déle budete tuto hru hrát, tím spíše si budete říkat, proč takových vlastně není více? Co je na Osadě špatného, že alespoň každá pátá hledačka není budovatelská, v takovém ražení? Našlo se v ní dostatek místa na hledání i stavění, na volnou hru i strategické plánování a pozornost byla věnována i vedlejším prvkům jako mini-hry nebo trofeje.

image 51

Hru pro vás máme samostatně i na kolekci

Osadu u nás právě teď najdete za 99 Kč. Stačí si hru objednat dříve, než skončí odpočet na jejích stránkách zde!

Anebo si ji pořiďte v rámci oblíbené kolekce 15 her. Kromě této hry tam na vás čeká 14 dalších, velmi vydařených her různých žánrů.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *