Jestli milujete příběhy Temných romancí, ve kterých můžete hrát hned za dvě postavy, pak rozhodně zbystřete. Dvanáctý díl Temných romancí se jmenuje Neštěstí v Ashville a jde v rámci série o opravdu zajímavou novinku.
Co se stalo v Ashville?
Ashville by na mapě vypadalo jako obyčejné město. Když do něj však přijedete, zjistíte, že je tu něco špatně. Všechno je poničené, v ulicích i uvnitř domů je nepořádek, nikdo se tu o nic nestará, žijí tu jen podivíni.
Co se tu stalo? Podle dobových novin to vypadá, že tu před 15 lety došlo k výbuchu v dolech. Havárie následně vyvolala zemětřesení, propad země a další přírodní katastrofy. Zahynulo tu mnoho lidí a mnoho dalších se muselo odstěhovat.
Z Ashville, kdysi krásného města, kde se žilo dobře, se stalo město duchů.
Opět dva hrdinové
Jestli jsou Temné romance něčím typické, pak tím, že v nich hrajete za dva hrdiny. Jejich příběhy se vzájemně ovlivňují a možná se někdy v průběhu hry i protnou.
Zde budete hrát za novinářku Louisu, která vyšetřuje případ 15 let starého výbuchu v dolech v Ashville.
Temné romance vždy přicházejí s něčím zajímavým a tentokrát je to skutečnost, že druhá z postav – ashvillský občan Robert, žije ve městě 2 dny před havárií. Hrajete tedy za dvě postavy, které od sebe dělí 15 let. Přesto zjištění jednoho může ovlivnit to, co se děje v druhé dějové linii, a naopak.
Obvykle v této sérii postavy oddělovalo například vězení nebo magie – to, že je dělí čas, je novinka, která nás skutečně překvapila a pobavila.
Během hraní si budete takřka na každém kroku klást otázku: mají tihle dva šanci se potkat, když je mezi nimi taková časová propast? Inu, uvidíte, až dohrajete!
Parádně zpracovaná grafická stránka hry
Na začátku vás lokace možná příliš nezaujmou – jsou hodně tmavé, působí depresivně, pořád v nich prší, všude vidíte hrozný nepořádek a rozbité věci. Ale počkejte, až se přesunete do druhé dějové linie. Pak se totiž začnou dít věci. S Laurou totiž chodíte po městě, které prošlo katastrofou, ale s Robertem žijete v úspěšném a bohatém městě, které žije svým běžným životem. Budete tak moct zkoumat rozdíly mezi jednotlivými lokacemi a užívat si všechny nápady, které tvůrci měli – zatímco Robert měl svůj byt plný sytých barev a spousty krásných věcí, po 15 letech už z jeho pěkného obydlí zbyly jen vybydlené pokoje plné nepořádku. To samé uvidíte v ulicích města a dalších lokacích.
Tvůrci si s tímhle nápadem opravdu vyhráli a velmi nás bavilo objevovat nové lokace ze dvou různých pohledů. Dokonale vás to vtáhne do děje a také vám to pomůže snadněji rozlišovat dějové linie.
Obecně lze ještě zmínit, že lokace jsou dobře a přehledně zpracované, důležité věci lehce vystupují z prostoru, takže se vám ve hře dobře orientuje. Všechno tu má svůj účel – buď herní, nebo estetický, případně takový, který má buď doladit atmosféru nebo třeba trochu pobavit.
Pojďme na hledačky
Hledačky jsou tu samozřejmě super, o tom snad ani nelze pochybovat, když víme, že Neštěstí v Ashville patří do série Temné romance. Hledací úkoly se mění – jednou musíte nejdříve vyřešit jednoduché hádanky a poté teprve hledat předměty, které jste „vyluštili“. Pak zase hledáte podle třeba podle obrysů nebo ukryté symboly.
Jak hra postupuje, jsou hledací lokace stále zajímavější – zatímco na začátku pátráte po předmětech v klasickém nepořádku, později už to bude lepší. Hledačky jsou umístěny třeba v mrazáku se zmrzlinami (super nápad), v šálku, z něhož chce vědma cosi věštit, anebo v tarotových kartách.
Překvapilo nás, že se ve hře vyskytují hledačky poměrně málo – na jednu narazíte zhruba každých deset až patnáct minut hraní. Přitom jsou hledačky tak zábavné, že bychom jich rozhodně snesli třeba dvakrát tolik!
Hledačky mají průměrně či mírně nižší obtížnost. Klidně si tedy můžete zahrát hru v některém z obtížnějších herních módů. Zvládnete to hravě! A kdybyste si náhodou nevěděli rady nebo vás hledačka nebavila, můžete přepnout na spojovačku. (Která má krásně moderní a zábavný design!)
„Technické“ minihry
S hlavolamy je to tu podobné jako s hledačkami. Jejich vzájemný počet je vyvážený a pravidelně se střídají. I miniher by klidně mohlo být o trochu více.
Hlavolamy jsou tu hlavně takového technické typu – odemykání zámku, přesouvání požárních žebříků tak, aby člověk po nich mohl vylézt, kam potřebuje, hledání cesty v mapě, práce s generátorem či teleskopem… Ne všichni hráči mají podobný typ úloh rádi, proto by bylo fajn, kdyby byly druhy hlavolamů více namixované. Čím jsme si ale jisti, je to, že vás určitě pobaví minihra ze střelnice – ta je totiž parádní!
Minihry tu mají dvě úrovně obtížnosti, které si můžete volit u každé z nich zvlášť. Každý hlavolam má také svůj návod, který vám prozradí, co je vlastně vaším úkolem.
Interaktivní prvky
Hra má jako i další moderní hledačky řadu interaktivních prvků. Kliknete na stůl a něco z něj spadne; chcete odemknout dveře a klíč se vám v nich zalomí; vložíte desku do gramofonu a když začne hrát, pták, který seděl vedle, se lekne a uletí. Když něco někde upadne, ozve se zavrzání nebo rána.
Tyhle malé interaktivní detaily prohlubují zážitek ze hry a činí její prostředí přirozenější a uvěřitelnější.
I kvůli tomu rozhodně doporučujeme hrát se zvukem.
Hudební doprovod je skvělý, ale mohl by být výraznější
Vzhledem k tomu, že se hra odehrává v našem téměř současném světě, může si dovolit modernější hudební doprovod, než v ostatních dílech. To znamená, že tu uslyšíte třeba velmi povedené jazzové rytmy. Bohužel hudba není na pozadí příliš výrazná, během hraní slyšíte spíše zvukové efekty, ale hudební složka, která je přitom velmi povedená, ustupuje trochu do pozadí. Někomu možná tišší hudební doprovod vyhovuje, protože by ho hlasitější hudba rozptylovala, ale nám to přijde trochu škoda.
Naštěstí si ve sběratelské edici můžete soundtrack pustit samostatně – a vážně to udělejte, zjistíte, že se opravdu povedl.
Další detaily hry
Hra má všechno, co má taková moderní hledačka mít. Najdete tu Úkolníček (který však při kontinuálním hraní nebudete příliš potřebovat), stejně jako mapu. Hra se odehrává vždy na menším počtu lokací, takže mapu příliš nevyužijete, ale je velmi hezky graficky zpracovaná.
Zajímavým detailem je tu herní deník. Má totiž poněkud jinou funkci než obvykle – ano, zapisují se do něj některé události z děje, ale zároveň slouží jako komunikace mezi herními liniemi. Jak? Na to se podívejte ve hře.
Součástí sběratelské edice je také Herní příručka s podrobně popsaným postupem hrou.
Báječná sběratelka
A když už zmiňujeme sběratelskou edici, pojďme si o ní něco říct. Kromě zmíněné Herní příručky vás tu čeká velké množství bonusů – ty nejvýznamnější jsou hledačky a minihry, které si tu můžete zahrát znova. Ale také velmi pěkné tapety, soundtrack a také (již poměrně tradiční) místnost, kterou si můžete vybavovat podle vlastního uvážení za peníze, které naleznete ve hře.
A tím se plynule přesouváme k dalšímu bonusu ve sběratelské edici – a tím jsou sběratelky rozmístěné ve hře. Máme tu tři druhy. U lišty s inventářem se nachází trojice symbolů, podle kterých poznáte, zda se v dané lokaci některý ze sběratelských předmětů nachází. Pozor ale na to, že někdy je sběratelka schovaná jen ve výsečí lokace – a je označená jenom tam, zatímco v náhledu celé lokace se symbol sběratelky neobjeví.
Ale nejvíc vás jistě zajímá bonusová kapitola. Ano, samozřejmě tu je. Bude se odehrávat opět v Ashville a tentokrát přinese zajímavou krimi zápletku z minulosti města. Půjde o takovou zábavnou epizodku, která vám umožní užít si další čas strávený s touhle povedenou hrou. Navíc se tu samozřejmě můžete těšit na další vtípky a easter eggs, která tu autoři hry pro své fanoušky poschovávali. Nelze říct, že by hlavní příběh nebyl bez bonusovky kompletní, tentokrát je to opravdu jen zhruba hodinová hra navíc, ale je velmi povedená a rozhodně se vyplatí si kvůli ní za sběratelku připlatit.
Jiná než všechny ostatní
Série Temné romance přichází s různorodými příběhy – některé z nich se odehrávají v našem světě, jiné jsou čistě fantastické. Některé mají základ ve známých literárních dílech nebo bájích, další jsou fiktivní.
Neštěstí v Ashville mezi hrami vyniká tím, že se jednak odehrává v našem světě, jednak v podstatě v naší současnosti (druhá polovina 20. století). Tím se opravdu vymyká. Předchozí díl Rodinná zrada byl například fantasy příběh, Špinavá hra a Fantom opery zase rekonstruovaly známá literární díla a odehrávaly se ve středověku, případně v 19. století.
Moderní doba našeho světa je pro tuhle sérii poněkud netypická a na začátku nás překvapila. Pak jsme se ale ponořili do děje a v kontextu celé hry musíme ocenit, že tvůrci dokázali vystoupit z vlastního stínu a přijít něco nového. Navíc novému prostředí museli přizpůsobit i grafiku, vizuál hlavolamů a hledaček, a to všechno se povedlo na jedničku.
Prémiová hra zdarma
Již téměř tradičně vám nabízíme nejnovější prémiovku zdarma. Pošleme vám ji jako dárek zdarma ke každé objednávce, která bude za víc než 1000 Kč. Jakmile objednávku dokončíte, dostanete aktivační kódy ke svým hrám na e-mail – a spolu s nimi i ten k Neštěstí v Ashville – sběratelská edice.
Rozhodně vám před dokončením objednávky doporučujeme prohlédnout si celou sérii – téměř jistě najdete v Temných romancích hru, která vás zaujme!