Recenze hry Královský expres

Kdo má rád hledačky, může zajásat. Právě na svět přišlo další podařené dílko, které jistě mnohé z vás pobaví a zrovna tak řadu z vás donutí pěkně zapojit své mozkové závity. Královský expres je luxusní vlak a vy jste povoláni vyřešit záhadu. Ne, ačkoli je tu princezna i princ, nepůjde o žádné zlé čaroděje, draky, skřítky nebo putování za kouzelným jablkem. Děj se odehrává v současnosti, svatba páru s královskou krví v žilách je však ohrožena, s ní navíc i Evropská Unie a všeobecné blaho vůbec. Tohle mě na začátku trochu zaskočilo, ale nedejte se zviklat, hra jede v klasickém stylu těch nejlepších hledaček a rozhodně stojí za to.

kex

Co se vlastně stalo tak závažného? Princezna Sofie a její družina se vrací do své země po zásnubním obřadu, když tu zmizel z jejího kupé drahocenný zásnubní diamantový prsten. Ten dostala od nejmenovaného krásného prince z jedné evropské země a ztráta klenotu by mohla ohrozit nejen královskou svatbu, ale současně i budoucnost celé Evropy! Protože Sherlock Holmes ani Hercule Poirot nejsou k mání, obrátily se tedy příslušné úřady se zoufalou prosbou o pomoc a vyřešení zapeklitého případu právě na vás.

kex

Po snadné a rychlé instalaci se spustí krátké úvodní animace, abyste byli řádně „v obraze“, žádné další zdržování už vás nečeká, jde se na věc! Pokud si chcete pohrát s nastavením a zvolit režim celé obrazovky nebo jen zmenšené okno, úroveň hudebního doprovodu vyvážit vůči herním zvukům a nějak vhodně pojmenovat svou postavu (ve hře se to ale pochopitelně neodrazí) nebo vytvořit novou, tu možnost v jednoduchém menu samozřejmě najdete. Politujete tedy v duchu zoufalou princezničku a bez dalšího váhání jste odhodláni padoucha dopadnout a zajistit mu řádnou dlouhotrvající převýchovu na státní útraty.

kex

Vstoupíte zvědavě do supermoderního vlaku, z okna se pokocháte princezninou oblíbenou helikoptérou a můžete se vrhnout po hlavě do pátrání. Najít zloděje jistě nebude snadné, pro začátek nemáte žádné pořádné stopy a musíte vycházet z několika základních faktů. Ale co byste to byli za detektiva, kdybyste si nedokázali poradit! V kupé se zřejmě s ničím nehýbalo a to je dobře, pěně si všechno prohlédnete a první stopy se vám po chvíli podaří zajistit. Ještě že princeznina přítelkyně Alžběta (která s ní zřejmě cestuje jako doprovod, aby se Její Výsost snad nenudila) to s uklízením zřejmě také nepřehání, kde byste jinak začali s pátráním.

kex

Vydáte se prozkoumat další zajímavá místa ve vlaku – a je tady hned první problém. Vlastně dokonce slušný malér! Zabouchli jste si totiž dveře od princeznina kupé a ještě byste se tam potřebovali pro něco vrátit. A takové kupé pro princeznu, to nejistí nějaký obyčejný zámek, tenhle je ultramoderní, s displejem a vyžaduje po vás číselnou kombinaci. Takže je tu první matematická a logická hrátka, se kterou si ale jistě za chvíli poradíte. Pro případ, že byste si v některé situaci opravdu nevěděli rady a nemohli tak postupovat dál, je tady v dolní liště vedle inventáře tlačítko s radou, která se po stisku zobrazí a navede vás správným směrem.

kex

Jenže pozor, po využití nápovědy se číslo na tlačítku změní na číslici o jednu nižší. Tedy máte do hry jen omezený počet nápověd, je dvanáct žhavých tipů moc nebo málo? Každopádně s nimi zacházejte hodně opatrně a raději si chvíli lámejte hlavu! Co bude, až využijete i tu poslední nápovědu a narazíte na nějaký zapeklitý problém? To vám neprozradím, možná všech dvanáct tipů pro postup ani nevyužijete, nebo naopak budete příliš rychle na nule, čímž si šanci na moudrou radu znemožníte. Takže opravdu raději chvíli koumejte, hádanky a minihry jsou při troše dobré vůle řešitelné poměrně snadno, několikrát se pokusit o jejich vyřešení přece není nic potupného. A pro postup hrou slouží i tablet (žádný středověký pergamen!) s poznámkami, úkoly a dalšími údaji, například seznamem podezřelých. Ale k tomu všemu se dostaneme, tak hezky jedno po druhém.

kex

Podle zajištěných stop je vám jasné, že pátrání musíte provádět i v dalších prostorách vlaku, vydáte se tedy do kuchyně, kde kraluje jeden z podezřelých. Ano, královský kuchař Vilém totiž, jak brzo zjistíte, by si rád zařídil svou vlastní restauraci. A takový na černém trhu prodaný pravý královský prsten s cenným drahokamem, to by byla určitě pro rozjezd vlastního podniku pořádná finanční injekce! Takže si na kuchaře pěkně posvítíte. Prorože již je držen v policejní vazbě jako jeden z podezřelých a v kuchyni jste sami, můžete tedy všecko pěkně po policajtsku obrátit vzhůru nohama v zájmu plynulého vyšetřování. Některé předměty stačí najít, jiné musíte přemístit, abyste našli ty za nimi rafinovaně skryté, jiné jdou například otevřít…ale nebudu napovídat, na to jistě snadno přijdete sami. Princip je využíván ve hře i dále, takže nezapomeňte na tyto postupy. (Méně zkušení hráči najdou při spuštění hry i nabídku jakéhosi jednoduchého tutorialu, kde se základy pohybu a manipulace s předměty můžete naučit). Ale teď rychle prozkoumat každý kout kuchyně, než se tady objeví někdo z vlakového personálu a bude třeba protestovat…

kex

Na jednom z receptů, který jste našli v odpadkovém koši potrhaný a zmuchlaný, jsou patrny skvrny od krve, takže podezření se vládce kuchyně jen tak nezbaví, už si chystáte otázky na tělo, které mu položíte a jste zvědaví, jak se bude pod palbou dotazů při křížovém výslechu tvářit. V kuchyni se dá najít vůbec spousta zajímavých věcí, ačkoli u některých zatím dost dobře netušíte, k čemu slouží a k čemu by právě vám mohly napomoci, nicméně je pečlivě posbíráte a pak se, ještě před tím, než na Viléma tvrdě uhodíte, zastavíte také zkontrolovat a prověřit vedlejší kupé, kterou má pro sebe královský dvorní doktor Kryštof.

kex

Ani on si nežije špatně, kupé je perfektně a s vkusem zařízeno, pořádek tu panuje větší než v princeznině apartmá. Spousta opravdu zajímavých věci se tu najde, člověk by ani netušil, kolik zájmů má takový mastičkář kromě svého povolání…Tady v rohu se dokonce skrývá pořádný a určitě pěkně těžký, skutečně masivní trezor. Je vidět, že se jedná o prvotřídní zakázkovou práci, žádný odbytý výrobek, se kterým si poradí i obyčejný kasař se šperhákem nebo dokonce s vlásenkou. Jenže co byste to byli za detektiva, kdybyste se od těch padouchů taky něco nepřiučili? A navíc umíte používat svůj mozek, proto si se zámkem trezoru po chvíli lopotné práce poradíte. Copak se asi skrývá uvnitř?

kex

No to je ale překvapení! Kdopak je to na té fotce? Jasně že princezna Sofie, jen princ byl surově odtržen a z obrázku se usmívá jen sympatická a momentálně velmi nešťastná šlechtična. Tak tohle bude muset pan doktor také nějak rozumně vysvětlit a zdůvodnit, navíc v trezoru najdete i kompromitující dopis od jakési Zuzany, která velice touží po diamantovém náhrdelníku a úplně nejraději by ho obdržela právě od pana doktora. Tak to se nám tady rýsuje další podezřelý s velmi průhledným a jasným motivem pro odvážnou a drzou loupež.

kex

Konečně se vám také podařilo najít nenápadně položený a snadno přehlédnutelný nápojový lístek, který potřebujete do své skládačky o motivech a pachatelích ohavného zločinu. Pokud se občas vrátíte na některá místa, jež jste snad neprohledali dost důkladně, můžete objevit další skryté předměty a indicie, které vám pomohou se v pátrání posunou zase aspoň o malá kousek dopředu. Ale kousek ke kousku a za chvíli možná už budete moci lupiče popadnout za límec. Jen nic neuspěchat a hlavně nepřehlédnout, detektivní práce musí být precizní a důkladná!

kex

Když splníte nějaký komplikovanější úkol, složíte puzzle nebo správně označíte karty v pexesu, případně překonáte nástrahy některé z dalších vtipně zakomponovaných miniher, objeví se na monitoru rozesmátý zlatý Smolík s palcem významně zdviženým nahoru a zazní tuš nebo fanfára. Pokořili jste další místo, kde bylo potřeba logicky uvažovat a přemýšlet, zase jste o kousek blíž k vyřešení zapeklitého mezinárodního případu! Hra se ukládá automaticky a současně ji může mít „rozehranou“ i větší počet hráčů. Pro pokračování si prostě vyberete svůj profil a můžete pokračovat od místa, kde jste pátrali naposledy.

kex

Tak už jste se rozhodli promluvit si s podezřelým kuchařem a později i s doktorem. Zavoláte tedy na policejní služebnu. Tady se možná v první chvíli leknete, kam jste se to vlastně dovolali, inspektor jménem Honza je totiž udělaný týpek v jakési teplákové mikině a s výrazem, účesem i tváří jakéhosi samorostlého mafiána odkudsi z drsného Východu. Ale na prsou se mu skví velikánský policejní odznak, takže asi to bude skutečně jeden z vašich ochotných přátel z policejního sboru. Sám bych ho tedy navečer někde v zapadlé uličce opravdu raději potkat nechtěl. Ochotně vám vyhoví a zprostředkuje rozhovor s podezřelými, k nimž ještě přibyl vedoucí královské bezpečnostní služby, kterého máte v seznamu podezřelých zaneseného jako Antonína.

kex

Takže jsem sice zlehka naznačil, jakými cestičkami se bude děj Královského espresu ubírat a co vás ve hře přibližně očekává, jinak by ale asi recenze neměla vlastně žádný pořádný smysl. Takže neváhejte a dejte se do práce policejního vyšetřovatele osobně, zažijete opravdu dobrou zábavu a občas se třeba nad některým úkolem trochu zapotíte, o to víc však potěší ten hřejivý pocit, když konečně rozlousknete další kousek složité detektivní hry. Prostě hledačka, jak má být!

kex

Nekupujte raději tuto hru holčičkám, které by podle názvu očekávaly krásné statečné prince na bělostných koních a rytířské turnaje, tančící víly a zakletou žabku či mluvícího ho jelena. Hodí se pro hráče všech věkových kategorií, kteří chtějí prožít zajímavý a napínavý příběh, který je plný logických hádanek a nutí člověka k přemýšlení, prostě ponořit se do světa opravdivé moderní detektivky v roli hlavní postavy. Ti budou se hrou spokojeni, trofl bych si říci, že dokonce nadšeni.

STRUČNÉ ZHODNOCENÍ

KLADY

+   Zajímavá hledačka se spoustou krátkých i delších miniher různého stupně obtížnosti